Gemeente Roermond heeft nieuwe visie op dienstverlening

De gemeenteraad van Roermond heeft in de vergadering van 6 juli de nieuwe Visie Dienstverlening vastgesteld. Hoofdlijn in deze visie is dat men de inwoners, ondernemers, verenigingen (en andere ‘klanten’) nog nadrukkelijker centraal stellen bij al de dienstverlening. Sneller, betrouwbaar en duidelijk, dat is de bedoeling. De gemeente gaat zorgen voor snellere afhandeling van uw vragen en verzoeken door onder andere beter te sturen op naleving van de servicenormen. Ook gaat men eraan werken dat de inwoners de dienstverlening als betrouwbaar en duidelijk ervaren. Dit doet de gemeente door voor iedereen (digitaal) beter toegankelijk te zijn.

Hierbij kan men denken aan het kunnen lezen van documenten door blinden en slechtzienden met behulp van een voorleesfunctie op de website). En tenslotte, door de afspraken beter na te komen en ervoor te zorgen dat de informatie en communicatie begrijpelijk is voor iedereen. Dit betekent onder andere dat inwoners weten wat men kan verwachten en dat helder is waar ze zelf aan moeten voldoen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld duidelijke servicenormen en welke informatie je zelf moet aanleveren bij afname van een bepaalde dienst.

De gemeente wil dit bereiken door enerzijds in te zetten op meer digitalisering en gebruik maken van meer eigentijdse mogelijkheden. Anderzijds houdt men ook rekening met inwoners die juist meer moeite hebben met digitale dienstverlening. Wethouder Vincent Zwijnenberg: “We zetten de komende jaren bij onze dienstverlening nadrukkelijk in op eigentijdse technologieën en standaardisatie daar waar mogelijk. Hierdoor spelen we capaciteit vrij die we gaan inzetten om, met oog voor de menselijke maat, juist daar waar nodig maatwerk te leveren.” Voor het realiseren van deze ambities is een meerjarenplan opgesteld met diverse projecten daarin.

Zwijnenberg: “Zo’n verbetering gaat niet over één nacht ijs. Zo kunnen we ons steeds focussen op het succesvol afronden van een project voordat we een volgend verbeterpunt aanpakken. We gaan ook beter onze klanttevredenheid meten zodat we weten of we de juiste stappen zetten en met het beoogde effect. Alles voor een nog betere dienstverlening!”
Download deze visie op: www.roermond.nl/nieuwe-visie-op-dienstverlening

bron: gemeente Roermond

Dit bericht delen:
Scroll naar boven