Vragen Liberale Volkspartij Roermond over toepassing vd. Kabinetslijst

Op basis van artikel 43 van het vergaderreglement voor de raadsvergaderingen van Roermond stelt LVR over de kabinetslijst.

Het college van B&W hanteert drie soorten besluitenlijsten:

1. de openbare besluitenlijst
2. de niet-openbare besluitenlijst
3. de kabinetslijst.

De openbare en de niet-openbare besluitenlijst zijn voor raadsleden beschikbaar. In november 2020
heeft de LVR al eens gevraagd om ook inzage te verkrijgen in de Kabinetslijst. Dit verzoek is toen
door de burgemeester afgewezen.

Het antwoord dat burgemeester Donders op 30 november 2020 aan de LVR gaf:
“Zoals verwoord in de handreiking Actieve en Passieve Informatieplicht is de kabinetslijst bestemd
voor de voorstellen over personele aangelegenheden en bedrijfsvoering. De kabinetslijst wordt niet
openbaar gemaakt en wordt, anders dan de openbare en niet-openbare besluitenlijst van het
college, niet aan de raad verstrekt. Op voorstellen over individuele medewerkers gaan we zoals
gebruikelijk niet in. Op de kabinetslijst ‘parkeren’ wij ook concept-voorstellen die (sonderend) aan
het college worden voorgelegd. Deze voorstellen zijn meestal enige weken later terug te zien op de
openbare of niet-openbare besluitenlijst. En zijn dan ook voor raadsleden in te zien”.

Een raadslid namens de LVR ziet wekelijks de niet-openbare besluitenlijsten in. Wij hebben de indruk
dat daarop steeds minder onderwerpen voorkomen en vermoeden dat het college intensiever gebruik
is gaan maken van de kabinetslijst, omdat deze laatste niet door raadsleden is in te zien.
De LVR-fractie heeft geconstateerd dat in de weken 4 – 11 – 18 – 25 mei en 1 – 8 – 15 – 22 – 29 juni 2021
helemaal niets vermeld staat in de niet-openbare besluitenlijst, terwijl in 2020 nog wekelijks onderwerpen
op deze lijst stonden.

Reden om de volgende vragen te stellen:

  1. Is dit vermoeden juist, is het college inderdaad de niet-openbare besluitenlijst minder gaan
    gebruiken ten faveure van de Kabinetslijst? Zo nee, kunt u dit aantonen, met cijfers?
  2. Graag ontvangen we van het afgelopen jaar per week aangegeven of gebruik is gemaakt van
    de Kabinetslijst. En s.v.p. ook per week aangeven of het onderwerpen betrof m.b.t. personele
    aangelegenheden en / of bedrijfsvoering?
  3. Is in het College in het afgelopen jaar gesproken van gedachten gewisseld over het
    opnemen van zaken op de Kabinetslijst in plaats van de niet openbare-besluitenlijst Zo ja, wanneer en
    hoe?
  4. Welke criteria en nadere definitie hanteert u t.a.v. de begrippen ‘personele
    aangelegenheden’ en ‘bedrijfsvoering’ die genoemd worden in de handreiking actieve en passieve
    informatieplicht 2017?
  5. Staan op de Kabinetslijst ook andere onderwerp dan “personele aangelegenheden’ en
    ‘bedrijfsvoering’? Zo ja, welke? Raadsleden hebben onvervreemdbare rechten om stukken in te zien, desnoods onder geheimhouding, om zodoende hun controlerende taak waar te maken.
  6. Bent u het met deze stelling eens? Zo ja, waarom legt U de kabinetslijst dan niet onder
    geheimhouding voor raadsleden ter visie ?
  7. Bent U bereid, onder geheimhouding, aan de raad inzicht te geven in de aard van de
    kabinetszaken? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
Dit bericht delen:
Scroll naar boven