Staco uit Reuver doet forse stap voorwaarts in duurzaamheid

Begin juli heeft roosterfabrikant Staco het zilveren Cradle to Cradle® certificaat behaald. Daarmee zet deze producent van metalen constructiepanelen, die onder meer worden toegepast als looproosters, traptredes en gevelbekleding, een flinke stap vooruit in duurzaamheid. Het certificaat geldt voor beide fabrieken van Staco, in Reuver en Polen. Wereldwijd hebben slechts 200 ondernemingen het zilveren certificaat, waarvan Staco de enige fabrikant van constructie­panelen is. “De volgende stap is goud” aldus algemeen directeur Edwin Zijlstra. “Je moet proberen een positieve impact te hebben.”

Cradle to Cradle®-certificering is een streng en uitgebreid certificeringsprogramma, dat producten en materialen beoordeelt op het gebied van menselijke gezondheid, zorg voor het milieu en recycle­baarheid. De stap van brons naar zilver was geen gemakkelijke, vertelt business development manager Luc Habets. “Voor brons moet je vooral zaken vastleggen. En staal, onze belangrijkste grondstof, is zeer goed herbruikbaar, veel beter dan bijvoorbeeld beton. Daardoor was het ons voor niet extreem lastig om dat certificaat te behalen. Dat is bij zilver wel anders.”

Want behalve de vereiste dat producten 100% recyclebaar moeten zijn, wordt een organisatie op meer aspecten beoordeeld om in aanmerking te komen voor het zilveren certificaat. Ook social fairness is van groot belang: in hoeverre doe je als organisatie iets terug voor de medemens. Staco doet dit samen met moederbedrijf ROTO door actief de stichting Opkikker te steunen, die gezinnen met een ziek kindje een onvergetelijke dag bezorgt. Daar komt ook de ambitie op het gebied van duurzaamheid vandaan, aldus Habets. “ROTO is een familiebedrijf dat zich positief wil onder­scheiden. Het gaat niet alleen om zoveel mogelijk winst maken, maar we moeten respectvol omgaan met onze omgeving. Alleen zo blijf je relevant.”

Bovendien gaat het bij de certificering voor zilver verder dan alleen de organisatie zelf: ook de rest van de keten wordt onder de loep genomen. De staalleveranciers van Staco zijn bijvoorbeeld geaudit op de manier waarop zij met hun afvalwater omgaan. Die werkwijze plaatst de relatie met leveranciers in een ander daglicht. “Sommigen bleken zich er niet bewust van te zijn waar hun materiaal vandaan komt. Die hebben we door onze vragen wel aan het denken gezet” aldus Habets.

Staco behaalt met zes verkoopkantoren verspreid over Europa jaarlijks een omzet van zo’n 50 miljoen euro. De Cradle-to-Cradle®-certificering past in de strategie van Staco om het verschil te maken door maatschappelijk verantwoord te opereren, legt algemeen directeur Zijlstra uit. “Dat is een principiële keuze. Hoeveel orders we hiermee extra binnenhalen kan ik niet zeggen. De vraag is ook of dat je doelstelling moet zijn. Natuurlijk willen wij uiteindelijk onze producten aan de man brengen, en daarvoor moeten we ons onderscheiden. Wij hebben er heel bewust voor gekozen om dat dan wel op een verantwoorde manier te doen.”

Het zilveren cradle-to-cradle certificaat zal Staco daar ongetwijfeld bij helpen, weet Habets. “Duur­zaamheid speelt een steeds belangrijker rol. De overheid stelt nu al strenge eisen bij aanbestedingen en de komende jaren zullen steeds meer opdrachtgevers dat doen. Onze producten passen daar perfect bij. We proberen onze klanten met onze producten en onze werkwijze aan het denken te zetten. Daarin zit onze meerwaarde. Onze slogan is niet voor niets Create and Inspire.”

Een visie die gedeeld wordt door Zijlstra. “We hebben dit zeker niet puur en alleen voor onze klanten gedaan. Maar we zijn ons er wel van bewust dat dit in de nabije toekomst meer en meer gaat spelen. Deze certificering is een van de zaken waarmee we ervoor proberen te zorgen dat we vooroplopen als het eenmaal zover is. Zodat klanten voor ons kiezen omdat we verantwoord bezig zijn.”

Dit bericht delen:
Scroll naar boven