Roermond wordt meer fiets- en voetgangervriendelijk

Roermond wil de stad meer fietser- en voetgangervriendelijk gaan maken. Dat blijkt uit het nieuwe verkeersveiligheidsplan van de gemeente tot 2030. Zo wordt in de stad 30 kilometer per uur de nieuwe standaard.

De gemeente maakt elke vijf jaar een verkeersveiligheidsplan. Dat gebeurt aan de hand van cijfers. Waar zitten de knelpunten, waar is het gevaarlijk en waar gebeuren de meeste ongelukken?

De algemene cijfers vertellen dat het aantal verkeersslachtoffers is gedaald. Maar het aantal verkeersdoden is gestegen in de periode van 2020 tot nu. Verder uitgesplitst blijkt dat 70 procent van de slachtoffers voetgangers, fietsers en bromfietsers zijn. De dodelijke slachtoffers zijn vaak senioren, terwijl jongeren van 14 tot 20 jaar oververtegenwoordigd zijn bij verkeersongelukken in het algemeen.

Veranderd

Het verkeer is veranderd de afgelopen jaren. Vervoersmiddelen als de fatbike en de e-bike zijn erbij gekomen en hebben invloed op het aantal ongelukken. Op basis van al deze cijfers gaat de gemeente andere accenten leggen.

De essentie is dat het belang van voetgangers en fietsers in het verkeer groter wordt en dat van de automobilist kleiner. Waar 30 km per uur voor die laatste groep verdedigd kan worden, zal het worden ingevoerd. Ook gevaarlijke rotondes zullen worden aangepast. Verder worden de omgevingen van scholen meer autoluw gemaakt. De gemeenteraad van Roermond praat later deze maand over het plan.

VML Nieuws

Dit bericht delen:
Scroll naar boven