Roermond: de fractie van de LVR stelt vragen over het betalingsgedrag van de gemeente Roermond

Op basis van artikel 43 van het vergaderreglement voor de raadsvergaderingen van Roermond stelt de Liberale Volkspartij Roermond vragen over het betalingsgedrag van de gemeente Roermond.

De LVR-fractie geeft aan dat ze de laatste maanden veel opmerkingen van burgers en ondernemers dat toegezegde betalingen door de gemeente Roermond veel te laat worden uitgevoerd en waarbij in sommige gevallen zelfs vertraging van maanden optreedt.

Zo heeft de LVR-fractie inmiddels vernomen dat:

  • terug betalen van een dwangsom eerst plaats vond nadat de betreffende burger
    dreigde om een deurwaarder in te schakelen;
  • over een toegezegde subsidie op 6 november 2020 voor gevelverbetering door
    aanvrager zeven keer contact is opgenomen met gemeente en heeft gevraagd waar
    betaling bleef en tot zeven keer werd beloofd dat overmaking direct zou
    plaatsvinden, welke betaling uiteindelijk eerst na 11 weken plaats vond.
    dat betaling van een verbeurde dwangsom pas gebeurde nadat een
    gerechtsdeurwaarder bij de gemeente een invorderingsprocedure had gestart.
    Vorenstaande constateringen/feiten leiden voor de LVR-fractie tot onderstaande vragen:
  1. (h)erkent het college dat er flinke vertragingen ontstaan tussen enerzijds financiële
    toezeggingen en anderzijds de feitelijke betaalbaarstellingen van de toegezegde bedragen?
    Zo ja, hoe lang bestaat deze problematiek er al? Wat is de oorzaak ervan en wat is inmiddels
    gedaan om daadwerkelijk betalingen te verrichten binnen drie weken na toezegging?
    Zo neen, welke verklaring is er dan voor bovenvermelde voorbeelden?
  2. Is de procedure van het (terug)betalen van een dwangsom hetzelfde als bij
    overmaken van subsidiebedragen?
  3. Is het niet tijdig terugbetalen van een dwangsom naar uw mening aan te merken als
    een schending van de primaire beginselen van behoorlijk bestuur jegens een burger?
  4. Welke termijn wordt momenteel gehanteerd voor betalingen van rekeningen van bedrijven?
  5. Kan er een overzicht worden verstrekt van de termijn van betalingen aan
    opdrachtnemers gedurende de laatste zes maanden? Zo neen, waarom niet? Zo ja graag overzicht voegen bij uw antwoord.
  6. Is de huidige werkwijze van hantering betalingstermijnen bij overmakingen in strijd met toezeggingen en afspraken uit het verleden?
Dit bericht delen:
Scroll naar boven