Blik uit het Venster door Jules Zollner (76) Zesde aflevering: “Een tochtje naar Maabsracht”

De vakantietijd is uitstekend geschikt om af en toe een leuk tochtje te maken naar bestemmingen dichtbij, waar we nog niet zo heel veel zijn geweest.

Door de Corona-crisis zijn veel mensen niet ver weg op vakantie gegaan, maar blijven ze dicht bij huis, om geen risico te lopen op ernstige ziekte of zware beperkende maatregelen als anderhalve meter en mondkapjes. Een mooi doel voor een dagtochtje is de haven van Maasbracht.

Het lijkt, alsof er niet veel gebeurt, in de haven van Maasbracht, als je daar op een bankje aan de wallekant naar de schepen zit te kijken. Toch is het de belangrijkste economische pijler, die Limburg heeft, in de internationale handelsbetrekkingen van heel Nederland.
Vanuit Maasbracht gaat “alles wat de wereld nodig heeft”,
in alle windstreken door de grootste binnenhaven van Europa.

De nationale vervoers-aders in de Maasbrachtse haven zijn Maas en Julianakanaal, Lateraalkanaal en Zuidwillemsvaart.

De hele bouwnijverheid in zand en grind, verbruikers van benzine, olie, chemie en land- en tuinbouwproducenten zijn van de binnenschipperij in Maasbracht en omstreken afhankelijk.
In de haven Maasbracht is veel te doen, gaat het om grote bedragen maar vooral om de stilte en bestendigheid, orde en regelmaat, betrouwbaarheid en degelijkheid waarmee iedereen zijn werk doet. Dat is schippers eigen.
Hei is een heel bijzondere, en mooie stiel.

Het enige uiterlijke, wat je in Maasbracht van de schipperij ziet zijn de Havendagen. Dan is het er druk en gezellig op straat, gemoedelijk en genietbaar wat je van de beroepsmensen en de handelaars, de reders, de bevrachters en de technische ondernemingen mee kan verwachten, krijgen en genieten. Door Corona gaan ze dit jaar niet door.

Het belangrijkste onderdeel van de hele haven in Maasbracht is de Schippersbeurs. Deze inrichting nabij de Schippersschool en de kerk aan de wallekant van Maasbracht, van de Vereniging Toerbeurt Noord Zuid (Toon van den Oever, Zand en Grind) maakt de bestemmingen, de bedragen berekeningen en de bewegingen die de schippers, bevrachters en leveranciers moeten uitvoeren een heel stuk duidelijker. Buitenstaanders mogen af en toe binnen een kijkje nemen.

In het verleden waren er tijden van stakingen door de schippers in de Maasbrachtse haven. Oplegregelingen wierpen hun kwalijke schaduwen in de exploitatie en het in de vaart houden van de boten en de inkomsten in werkgelegenheid voor de reders en eigenaren af.

In het nabije verleden zijn de scherpe kantjes van werken en zich handhaven in en om de havens van Maasbracht wel gladgestreken. De Middenlimburgse havenplaats heeft een mooi en rustig, goed en degelijk ingericht winkelcentrum. Er is een goede economische poot in verzorging van bootsonderhoud en jachtbouwerij. Het gemeentebestuur houdt zich waardig en doelmatig op afstand van de zakelijke verplichtingen van groot formaat, die door bevrachters reders en schippersverenigingen worden aangegaan.

In de gemeenteraadsvergaderingen destijds geleid door burgemeester Jan Vaes gebeurde nooit iets wereldschokkends. Ik kreeg wel eens het vermoeden dat de raadsleden tijdelijk met de ogen dicht aan de vergadertafel zaten. Alleen bij de verkoop van grond voor een transformatorhuisje à tien vierkante meter werden ze plotseling klaarwakker. Slechts door manhaftig optreden van Vaes lukte het om de gemoederen hierover weer te sussen en de orde en regelmaat van de dag in de gemeente te herstellen.

De ontgrindingen aan de overkant van de Belgische Maas onder meer bij Kinrooi, Heerenlaak, de Bichterweerd en het gat van Paes en Smals zijn voor de zand en grindschippers in Maasbracht van groot belang. De “food”-poot in de bevrachtingen zoals bijvoorbeeld de suikerbietencampagne via het vroegere Landbouwbelang is uit de vrachtschipperij van Maasbracht niet weg te denken. We komen de schepen tegen zowel bij CSI in Breda als op de Maas na 23 sluizen in Charleville op weg naar Parijs. Maasbrachtse schepen worden al een tijd ook geladen en gelost in de grote “transport-wisselaar” in de Maashaven van Luik, met containers uit vrachtwagens, treinen, schepen en vliegtuigen in de nieuwe “Zijderoute”, rechtstreeks van en naar China.

Rivierpolitie in de haven van Maasbracht, vroeger herkenbaar aan de gouden onderscheidingstekens, heeft niet veel te doen. Er is controle van de vergunningen maar het aantal schippers dat wegens ontduiking voor de rechter moet verschijnen is laag. Als er dan ooit tóch een geldboete wordt opgelegd is die schrikbarend hoog.

Een interessante informatiebron van alles wat er in en om de haven gebeurt is het weekblad Schuttevaer. Dat is tegenwoordig helaas niet meer zonder het bekende lees-slotje te verkrijgen.

Het is aangenaam en verrassend om in deze vakantiedagen verkennende bezoekjes te brengen aan, in en om de haven van Maasbracht. Bekijk alles wat er gebeurt van dichtbij. Rijd en wandel er helemaal omheen. Vraag iedereen die daar bezig is de hemd van het lijf. Zo krijg je een idee hoe het er toegaat in de belangrijkste economische pijler van de provincie Limburg.
De Maasbrachtse kurk waarop alles drijft.

Het weer en de zomerdag zijn er ideaal voor.
Het is goed toeven op het Maasbrachtse centrumterras.
Geniet, van de ingehouden economische monsterkracht, en de trekkersfunctie, van de provincie Limburg.

Ik zou zeggen, wat lét je!

 

Dit bericht delen:
Scroll naar top